Algemene Voorwaarden

 

Algemeen

Maatschappelijke zetel:

Renovatie Company bv
Riemstraat 16
2970 Schilde
BE0786.403.744

Artikel 1

De factuur moet betaald worden binnen de 10 kalenderdagen na de factuurdatum. Betalingen na deze termijn brengen
van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten op gelijk aan 10% alsmede (evenzeer van rechtswege en zonder
ingebrekestelling) een forfaitaire vergoeding van 10 % op het factuurbedrag (met een minimum van € 25) als schadebeding.

Artikel 2

Elke bestelling (zowel mondeling als schriftelijk) betekent de aanvaarding van onze algemene verkoopsvoorwaarden
door de klant.

Artikel 3

In geval van betwistingen met klanten die geen consument zijn, is uitsluitend het vredegerecht van het kanton of de
rechtbanken van het arrondissement van onze bedrijfszetel bevoegd, tenzij de wet dwingend iets anders voorschrijft. Ingeval de
klant een consument is, zijn bij procedures die de klant ten opzichte van ons start uitsluitend het vredegerecht van het kanton of
de rechtbanken van het arrondissement van onze bedrijfszetel bevoegd, tenzij de wet dringend iets anders voorschrijft. Indien de
klant niet akkoord is dient hij binnen de 8 dagen een aangetekende zending versturen.

Artikel 4

Indien de klant de overeenkomst verbreekt of annuleert of indien de overeenkomst door zijn toedoen geen doorgang
kan vinden, is die aan ons een schadevergoeding verschuldigd ten bedrage van 20% van het totaalbedrag van de bestelling.

Artikel 5

De planning van de levering en de uitvoering kan slechts geschieden na betaling van het desgevallend
overeengekomen voorschot en na ondertekening en terugzending van alle tot de aannemingsopdracht dienstige stukken. Bij
niet-betaling van een voorschot of tussentijdse factuur, is de aannemer gerechtigd de uitvoering van de werken op te schorten,
zonder dat dit aanleiding kan geven tot vergoeding van een welke schade (bv. omwille van vertraging). Indien er een voorschot
wordt overeengekomen, kan de klant dit pas aanrekenen op de laatste betalingsschijf die hij aan de aannemer moet voldoen.

Artikel 6

Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waaraan administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij
geen enkele verantwoordelijkheid wat betreft de administratieve vergunningen. Eventuele schade en boetes vallen integraal ten
laste van de klant.

Artikel 7

De klant moet er zorg voor dragen dat voor de aanvang van de werken de werf lot bereikbaar en vrij is. Hij moet er
tevens voor zorgen dat de sleutel op voorhand afgegeven wordt indien de werf gesloten zou zijn.

Artikel 8

Alle geleverde materialen blijven onze eigendom tot op het ogenblik van de volledige betaling. De klant staat vanaf de
levering op de werf in voor de schade aan en de vervreemding van deze goederen. De klant staat tevens in voor de schade aan
en de vervreemding van ons materiaal dat zich op de werf bevindt. De klant neemt voor dit alles een goede verzekering, ook
tegen brand- en stormschade, dit alles in ons voordeel. De klant zorgt voor een zorgvuldige stockering van de op de werf
geleverde goederen en voor de beveiliging daarvan.

Artikel 9

Betwistingen over leveringen, uitvoeringen of facturatie moeten geschieden binnen de acht dagen aangetekend na de
levering, de uitvoering of facturatie. Wij zijn niet aansprakelijk voor de zichtbare gebreken kenbaar gemaakt na de
voorgenoemde periode. Het contract kan op die basis niet meer ontbonden worden. Op de verwerkte materialen en producten
gelden de garanties van de fabrikanten/leverancier. De garanties van de aannemer dragen op dat punt niet verder dan die van
de fabrikant/leverancier in kwestie. In geval er zich gebreken voordoen aan de werken en deze tijdig gemeld worden, heeft de
aannemer de keuze de gebreken te herstellen zodat de werken finaal conform de overeenkomst afgewerkt worden, ofwel
hiervoor een schadevergoeding te betalen. Verborgen gebreken die niet vallen onder de specifieke wettelijke waarborgregels
van artikel 1792 van het Burgerlijk Wetboek, moeten door de klant gemeld worden binnen de maand na de ontdekking ervan en
uiterlijk binnen het jaar na de uitvoering van de werken ingeroepen worden. Indien dergelijke verborgen gebreken worden
vastgesteld, garandeert de aannemer het gratis ter beschikking stellen van materiaal om het gebrek te verhelpen, of tot de
betaling van een vergoeding die overeenkomt met de waarde van de gebrekkige materialen. Werkuren en verplaatsingskosten
vallen echter niet onder die garantie en kunnen dus alsnog aangerekend worden. Enige aansprakelijkheid van de aannemer
voor eventuele gevolgschade wordt bij deze expliciet uitgesloten.

Artikel 10

De ingebruikneming van het gebouw en/of de uitgevoerde werken wordt onherroepelijk beschouwd als definitieve
goedkeuring van de bouw en/of werken en de aanvaarding ervan in haar totaliteit. In de gevallen dat de specifieke wettelijke
waarborgregels van artikel 1792 van het Burgerlijk Wetboek spelen, geldt de voorlopige oplevering als startdatum voor de
waarborgtermijn voorzien in voormeld wetsartikel.
Artikel 11 Indien de klant artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek zou inroepen, wordt de post van al wat de aannemer bij de
aanneming had kunnen winnen bepaald op 10 % van de afgezegde werken. De werken die reeds uitgevoerd werden en/of de
materialen die reeds besteld werden met het oog op de uit te voeren werken, moeten uiteraard integraal vergoed worden.

Artikel 12

Als wij zelf het contract niet nakomen, heeft de klant recht op een soortgelijke vergoeding als diegene die wij van het
kunnen vragen als hij het contract niet nakomt.

Artikel 13

Op alles wat niet expliciet in deze voorwaarden geregeld is, is het Belgische recht van toepassing.